Okinawa Day 3 - Whale shark di Akuarium Churaumi

Pagi ni kami tinggalkan Naha utuk ke tempat lain. Untuk ke kawasan luar dari Naha, biasanya orang akan sewa kereta. Lebih mudah. Boleh juga naik bas tapi mungkin akan makan masa yang lama. Selain itu, ada juga agensi perlancongan yang menawarkan pakej pakej lawatan dengan menaiki bas persiaran. 

Kami memilih untuk sewa kereta dan memandu sendiri sepanjang trip ni. Untuk rakyat Malaysia memandu di Jepun, perlu ada permit memandu antarabangsa. Boleh memohon di mana mana pejabat JPJ sebelum datang ke Jepun. Bayaran RM 150 dan tempoh sah permit selama setahun. Jangan lupa juga untuk bawa lesen memandu Malaysia sebab nanti orang Jepun nak tengok juga lesen tu. 

Pagi pagi lagi dah terpacak depan tempat sewa kereta. Kami tempah secara online sebelum datang ke Jepun lagi dengan OTS. Mudah sangat urusan sewa kereta di OTS ni. Tak perlu bayar deposit pun untuk tempahan. Bayaran penuh akan dibuat di kaunter semasa mengambil kereta nanti. Boleh bayar secara tunai, kad debit atau kredit. Tips nak dapat sewa yang murah? Ini bukanlah tips apa pun. Tapi inilah trick yang aku buat secara tak sengaja. Hahaha. Tempah awal, beberapa bulan sebelum tarikh nak pergi. Lepas tu setiap bulan atau setiap 2 minggu ke, check website OTS dan tengok kalau ada promosi. Macam aku masa tu, lebih 3 kali aku tukar booking sebab tiap tiap bulan ada je promosi lebih murah. hahaha. Ubah atau batalkan booking tak dikenakan bayaran pun. Jadi, kalau nak buat boleh je. Kita boleh memilih nak ambil kereta di mana dan pulangkan di mana. Boleh pilih untuk ambil dan pulangkan di tempat yang sama atau tempat lain lain pun boleh. Tiada masalah. Urusan ambil kereta pun sangatlah mudah dan cepat. Staff OTS boleh berbahasa Inggeris. Jadi, tak ada masalah komunikasi di sini. Layanan pun bagus. 

Dah dapat kereta, mulalah nervous. hahaha. Alhamdulillah tak ada apa apa masalah sepanjang kami memandu di sini. Jepun memandu sebelah kiri, sama macam Malaysia. Had laju jalan biasa 50km. Kalau highway 80km. Sila patuhi had laju yang dibenarkan. Hahaha. Saman di Jepun sangatlah mahal ye. Tol pula boleh je bayar guna tunai. Ikutlah laluan tunai. Tol agak mahal jugak. Tapi yang bagusnya, kebanyakan parking di Okinawa ni percuma. Tak perlu bayar. Beza dengan bandar bandar lain seperti Tokyo misalnya. Tengok harga parking pun seram. Hahaha. 


Lesen memandu antarabangsa. RM150. Bawak gambar ke JPJ untuk memohon. Sekejap je prosesnya. 



Kereta sewa kami di Okinawa. Toyota Aqua. Jimat minyak kereta ni.

Tempat pertama yang kami tuju adalah Akuarium Churaumi. Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan permandangan indah. Paling seronok bila lalu tepi pantai. Nak tidur pun rasa sayang je. Akuariam Churaumi ni memang salah satu tarikan paling popular di Okinawa. Lokasinya di tepi pantai. Ada akuarium besar yang dalamnya ada whale shark. Ada dolphins dan dolphins show. Tapi disebabkan letaknya di tepi pantai, maka nak berjalan di luar tu tersangatlah sejuk. Masa kami datang ni, angin tengah kuat. Gigil gigil tahan sejuk. Lama juga kami di sini. Lebih kurang 3 jam. Tiket akuarium boleh beli di kaunter ataupun beli lebih awal di Naha. Beli di Naha lebih murah daripada beli di kaunter masuk. Lagipun tak perlu beratur panjang untuk beli tiket. Masa di Naha, kami beli di kedai di Kokusai Dori. Ada sebuah kedai yang menjual barangan Akuarium Churaumi di situ. Nama kedai dah lupa. Tapi dia adalah di antara deretan kedai di situ. Mesti akan jumpa punya. Selain itu, boleh juga dibeli di kedai serbaneka, Lawson. 






Sea Worms. Suka pulak aku tengok ni. Hahaha. Comel. Baru baru ni ada terbaca artikel yang mengatakan Sea Worms di sebuah akuarium di Jepun mengalami kemurungan akibat tiada pengunjung disebabkan Covid. Untuk mengatasi masalah ini, pihak akuariuam megadakan interaksi secara online dengan manusia. Bila dengar je suara manusia, mereka pun gembira semula.



Dugong









Pantai di luar akuarium










Whale Shark. Tak dapat tengok ikan paus, tengok ni pun jadilah. 



Dah puas di akuarium, kami ke Bise Village. Rasanya dalam 10 minit dari sini. Tak ingat direction sebab kami memang guna GPS je. Jangan lupa minta sekali English GPS ye masa sewa kereta. Insurans kereta pun jangan lupa tambah. Tak ada apa pun sebenarnya di Bise Village ni. Cuma di sini ada deretan pokok "Fukagi" yang ditanam oleh penduduk di sini. Pokok ni tujuannya untuk menghalang angin kuat sebab kawasan ni tepi pantai. Tapi disebabkan deretan pokok ni macam cantik lah pulak, itu yang jadi salah satu tempat tumpuan orang ramai. Kalau ke sini, jangan bising bising. Kawal suara dan kelakuan. Sebabnya ini kawasan rumah orang, jangan sampai menganggu privasi orang lain pula ye. Kami tak lama pun di sini. Tak tahan sejuk! Ambil gambar dan cepat cepat lari masuk kereta. hahaha. Dari sini, kami terus ke hotel yang telah kami tempah di Nakijin.


Bise Village. Memang pergi sini semata sebab pokok ni je. Hujung tu pantai. 






Jumpa kucing di Bise Village. Kucing ni ikut kami dari mula sampai lagi. Lepas dia berguling guling atas pasir ni, tuan dia datang. Kena marah sebab dia baru lepas mandi. Padan muka kena marah! hahah. comel lah sangat. 











Comments

Popular posts from this blog

Shimane: Pekan kecil bernama Tsuwano

Yokoso Japan : Day 3 Tokyo~Takayama

Okinawa Day 4 - Sakura di Nakijin